torsdag 28 mars 2019

Textäventyr.se

Nu har jag ramlat på ett helt fantastiskt verktyg med superlåg inlärningströskel. Den pedagogiska tanken är att ha fokus (och uppmuntra) skrivandet men också läsandet. Sen finns det naturligtvis ett oavsiktligt lärande som är nog så viktigt: pseudokod, manus, flödesschema osv.

Textäventyr lanserades för ca 2 veckor sedan, det är helt nytt och ännu i alfa.version. Det är Göteborgsregionens kommunalförbund som utvecklat det webbaserade verktyget "för att på ett enkelt och uppmuntrande sätt arbeta med text i olika former, motivera elever att arbeta med läs- och skrivkunnighet samt skapa med digitala verktyg."

Om du som pedagog är nyfiken hur man förankrar spelet i (den svenska) läroplanen, kan du läsa här.

Mitt första textäventyr
Vi återkommer till hur man gör, men jag upptäckte själv att kreativiteten började flöda och att jag ville skapa mer och mer. Jag föreställde mig att vi står utanför vår skola Prakticum, med ryggen mot Arcada och bredvid lejonen. Till höger har jag ingången till vår skola och till vänster, i byggnaden bredvid, fordonsmekanikernas verkstad och Fixus butiken.


Bilmekanikernas drama, klicka här

Textäventyr.se


That's it. Länkadress (orange fyrkant) som är bra om du kopierar och sparar någonstans och sen två knappar i verktygsmenyn (gul fyrkant).

Navigera
När du trycker på "Skapa nytt" så landar du här. Den svarta rutan "inställningar" markerar att du nu är i skapar miljön. Gröna knappen "Spela upp" trycker du för att spela spelet och "Dela"-knappen (gula knappen) är hur du delar din skapelse med andra.


Igen skulle jag vilja rekommendera att du kopierar länken för framtida bruk (oranga rutan)


Cirklarna i bilden kallas för "Nod", klicka på en cirkel för att redigera den. Bollarna eller cirklarna är ditt flödesschema (eller om vi pratar programmering, din pseudokod)


Nodens namn, den syns dels i ditt flödesschema men också som knappnamn i ditt spel.


Pilarna anger möjligheterna inne i spelet. I mitt första spel om bilmekanikerna kunde man precis i början välja att gå till höger, men då gick vi in i en återvändsgränd och behövde gå tillbaka. I flödesschemat är den pilen dubbelriktad. Senare i spelet skickas eleven till rektorn, dessa pilar går bara framåt eftersom eleven måste prata med rektorn.


Skapa steg för steg
Nu kör vi! Start kan behållas eftersom spelet startas där, och vi börjar med en fråga. Det här är ett praktiskt exempel, det är en - eller var - en del av min kollega JP:s kursinnehåll i modersmål och Fänrik Ståhls sägner. Så, frågan vi ställer oss: Vem var Sven Duva?


Vi bestämmer oss för att ha två val, två finska stora författare: Topelius och Runeberg. Topelius blir det felaktiga svaret medan Runeberg är det rätta.


Vi testkör för att se hur spelet ser ut. Och om vi trycker på Topelius så får vi meddelande att det är fel och att vi måste svara på nytt (dubbelriktad pil).



För att komma tillbaka till verktygsbordet trycker man nu på den gröna knappen "redigera".


Nu fortsätter vi med spelet och lägger till det rätta svaret (Runeberg). Den som skapar spelet kan nu uppmuntra spelarna att lära sig mer om Sven Duva, vare sig det är läraren eller en elev som vill redovisa att han läst eposet. I "Brödtexten" ställer vi en ny fråga "vad minns du om Sven?"


Rätt svar var ju Runeberg, och nu går spelet vidare. Vi måste föra handlingen vidare i spelet och för att göra detta måste vi skapa en ny cirkel/boll - nod - tryck på knappen "skapa ny nod".


Den nya nod:en får ett nummer (i flödesschemats ordningsföljd) och du måste nu döpa om nodens namn och vad som händer just här.


"Hen var enda barnet" - fel svar. Passligt nog har Topelis skrivit Adalminas pärla, och Adalmina var enda barnet. Om man väljer "enda barnet" vill vi att spelaren skickas tillbaka till Topelius och därmed starta på nytt.


Det här svarsalternativet behöver länkas till, i det här fallet, Topelius bollen.



Nu lägger vi till ett rätt svar, klicka på "Runebergs cirkeln" igen. Tryck "skapa ny nod"



"Hen var yngst" (av nio syskon) - rätt svar - och som belöning kopierar vi in första versen om Sven Duva.


Vårt exempelspel är nu klart och vi vill dela detta, med klasskamrater, elever eller kanske läraren. Då trycker vi på "Dela" knappen och där får vi tre alternativ

  • Redigeringslänken
  • Spellänken
  • QR kod till spelet


Och om du, som orkat läsa så här långt, vill testa spelet så trycker du här!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar