torsdag 28 mars 2019

Pseduokod med Textäventyr

Det oavsiktliga (?) lärandet
Jag insåg ganska snabbt att det oavsiktliga lärandet med Textäventyr.se var grunderna i programmering. Att man behöver inte göra introduktionen till kod krångligare än så här. För att du skall lyckas med ditt Textäventyr behöver ha ett flöde i ditt spel.

Pseudokod kallas ett sånt flöde. Man skriver vad som skall hända, när, vilka valmöjligheter osv, Det här kan man göra antingen i textform eller i ett flödesschema.

Datorer har fördelar och nackdelar. En fördel är att de kan räkna oerhört snabbt. En nackdel är att du måste säga åt datorn vad han skall räkna.

Pseudokod, förklaring i Wikipedia
"Pseudokod är i datorprogrammering ett för ett icke-programspråk specifikt sätt att beskriva algoritmer. Det finns ingen standard för pseudokod. Pseudokod används dels i äkta datorprogram, instoppade i kodkommentarer, för att ge en skiss till kod som ännu inte skrivits, dels används det i publicerade program enbart avsedda att läsas, då en äkta programimplementation bedöms vara mer svårläst. Pseudokod kan även vara ett verktyg för att beskriva en algoritm utan att behöva ta hänsyn till olika programspråks variation av implementeringen.

Ofta består pseudokod av en blandning av ett "riktigt" programspråk och ett mänskligt språk som svenska eller engelska. Det är också vanligt att matematiska symboler ingår."

Exempel.
I min förra bloggpost visade jag hur man kan skapa ett textspel om finsk litteraturhistoria. Pseudokoden till spelet skulle kunna se ut så här:


Flödesschema
Nästa steg blir att skissa upp processen i ett flödesschema. Vi använder igen Wikipedia som källa:

"Ett flödesschema är en grafisk beskrivning av en algoritm eller en process. Dess grafiska struktur kan bestå av ovaler, rektanglar och romber som binds samman av pilar för att visa ordningen i flödesschemat. Innehållet i de grafiska figurerna består av korta beskrivningar, som till exempel instruktioner och villkor. Flödesscheman används till att analysera, designa, dokumentera eller hantera en process eller ett program inom olika områden."

Flödesschemat för mitt spel ser ut så här:


Min "kod" i Textäventyr.se
Min "kod" i textäventyr.se ser nästan likadan ut som i mitt flödesschema. Fördelen med ett verktyg som Textäventyr (eller FazGame) är att du kan testköra din "kod" direkt för att se hur den ser ut, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Måste du ändra nåt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar