fredag 28 februari 2014

Kahoot! (swe)

Så vi går med stormsteg mot 1:1 och månne finns det ett program som skulle kunna fungera för oss? Faktiskt, jag har hittat ett som har visat sig vara väldigt bra. Jag har testat det på två klasser, den första hade sina egna smartphones och den andra klassen satt i en datasal. Till hösten, med iPads hos de studerande och lärardator kommer det här fungera väldigt bra.

Kahoot är ett "läxförhörsprogram". Mycket enkelt gör man sin quiz (eller lånar någon annans, finns i skrivande stund 15,700 publika quiz). Från lärardatorn loggar man in, väljer sitt "prov" (eller quiz) och eleverna får, från sin IKT-enhet, ansluta med en PIN-kod. 

Koncentrationen och fokus är på läraren och tavlan, på elevernas IKT-enheter (eller skärmar) finns inget annat än fyra rutor i fyra färger. Vi har alltså låst IKT enheterna för undervisning utan att förbjuda dem.

Sen gör spelifieringen sitt. Alla vill vinna, alla vill ha poäng, alla vill svara rätt. Det blir bra diskussioner och ibland något livliga diskussioner om sannolikhet och vad som är rätt. Och alla är med.

Är det svårt att använda?
Nej.

Hur gör man?
Du skapar ett lärarkonto hos Kahoot, getkahoot.com och loggar in. Det är också härifrån vi inne på lektionerna startar våra quizar.


Om det är första gången du kommer hit, skapa då ett konto. Annars är det bara att logga in.



När jag loggat in kommer jag till min välkomstbild. I menyraden längst upp ser jag mitt material (me) och de som man får använda och låna (public).


Jag tryckte på frågetecknet, (skapa en) Quiz. Det första jag behöver göra är att namnge den.


Därefter börjar jag fylla i. Question 1, min första fråga, som jag formulerar. Sen kan jag välja att sätta dit en bild, kanske som en ledtråd eller förklaring. Min första fråga handlar om hur snabbt en gasell springer - vi skall alltså börja fundera på hastigheter. Därför sätter jag också dit en bild på en gasell, så att eleverna inte behöver fråga (och missuppfatta) vad jag menar. Det rätta svaret klickar jag på, då ändras rött "incorrect" till grönt "correct". Jag brukar sätta 60s svarstid, men det är 30s i default.




När jag tycker att min quiz är klar, trycker jag på den gröna knappen nere till höger. Nu skall jag sammanfatta min quiz. Hur svår är den osv. Tänk på att uppgiften alltid är allmän (public) automatiskt, du måste själv ändra den till privat. Missar du det här, kan du editera detta senare.



Jag kan välja om jag vill ha en bild, eller en YouTube film, som visas medan klassen loggar in.



Och nu är den klar! Jag väljer att starta den, testa den, genast genom att trycka påPLAY NOW-knappen (ovan) och därefter på LAUNCH-knappen (nedan).



Jag valde en YouTubefilm som visas under tiden eleverna loggar in. Då är de lite sysselsatta under tiden och får en aptitretare vad som komma skall. Eleverna far till webbadressen
KAHOOT.IT
och loggar in på min quiz med den slumpvis genererade PIN-koden 4951.


De studerande öppnar sin webbläsare, skriver in adressen (kahoot.it) och skriver in PIN-koden.


Till just detta spelet var det 4951 (enter, knapptryck)


Därefter försöker jag få dem att skriva sina egna namn, använder de påhittade namn måste jag koma ihåg att skriva ner vem som är vem på ett papper eftersom jag kan ladda ner resultaten efteråt.


Och när de kommit in i spelet får de ett meddelande (som typ låser IKT-enheten) som säger att de är inne. Nu väntar de, nu är det bra med den där YouTube filmen som rullar...


På duken / tavlan ser jag nu att eleverna börjar ploppa in, de dyker upp på min skärm. 


Fortfarande på tavlan, nu kommer första frågan upp. Jag kan läsa upp den för alla. De studerande ser ingenting på sina IKT-skärmar.


Frågan presenteras på tavlan / duken, Svarsalternativen ges med text, färger och symboler. 


Vad månne ser den studerande? Fyrkanter med färger och symboler. Bara det. Koncentrationen är alltså riktad mot tavlan och läraren.



Efter att alla har svarat byts sidvyn genast till att det rätta svaret presenteras samt vad de studerande har svarat. Då kan man ha en diskussion eller återkoppling om just den frågan. Du som lärare bestämmer när man skall gå vidare, detta genom att du trycker NEXT.


På nästa vy presenteras ställningen. Med flera frågor läggs resultatet ihop och det är nu tävlingen börjar. Att svara rätt, svara fort, ligga kvar i tabellen.


När quizen är slut, presenteras vinnaren. Vid mina två testtillfällen har några av de svagaste eleverna vunnit och plötsligt får de synas. De blir jätteglada och börjar diskutera vad de tycker är fakta fel. De har börjat intressera sig för ämnet, googlar och diskuterar.



Alla kan betygsätta din quiz och du kan, när du trycker dig vidare, ladda ner resultatet.



När jag trycker upp excel filen, får jag en översikt med deltagare och resultat.


Om jag går in på "mina uppgifter" (me) och väljer den jag vill ändra på, klickar jag på den. Då kommer jag till min första fråga. Jag kan där välja att lägga till fråga (add question) och då jag gör det kommer jag direkt till nästa fråga. Jag upprepar tills jag är nöjd och slutför sedan uppgiften enligt ovan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar